Co to znaczy?

Co to znaczy?

Co to znaczy, czyli definicje wszystkich mądrych i trudnych słów, których staramy się nie używać na co dzień, żeby Cię nie denerwować.

A

Apla – to jednolite tło w technikach graficznych, służące jako podkład pod tekst lub ilustracje.

Audyt – to szereg działań służących do niezależnej oceny organizacji, systemu, procesu, projektu lub produktu.


B

B2B – (business to business) jest to segment rynku, na którym transakcje realizowane są pomiędzy klientami biznesowymi, np. firmami.

B2C -(business to consumer) jest to segment rynku, na którym transakcje realizowane są pomiędzy firmami a klientami indywidualnymi.

Blog – (web log, dziennik sieciowy) to rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, zazwyczaj uporządkowane chronologicznie wpisy. Blogi umożliwiają archiwizację oraz kategoryzację i tagowanie wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego. Ogół blogów traktowany jako medium komunikacyjne nosi nazwę blogosfery.

Branding – (budowanie świadomości marki) to technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki. Aby sprzedać skutecznie swoje produkty czy usługi przekaz reklamowy musi być spójny oraz skierowany do konkretnej grupy docelowej.


C

CMS – (content management system, system zarządzania treścią) to oprogramowanie pozwalające na łatwe utworzenie serwisu WWW oraz jego późniejszą aktualizację i rozbudowę przez redakcyjny personel nietechniczny.

CMYK – to zestaw czterech podstawowych kolorów (cyjan, magenta, yellow, black) farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku.

Content marketing – (marketing treści) to strategia polegająca na pozyskiwaniu klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych treści. Są to wszelkie teksty rozpowszechniane za pomocą internetu, np.: artykuły, webinaria, podcasty, infografiki, poradniki, a także poza internetem, np.: w prasie branżowej, folderach, ulotkach, katalogach, książkach. Celem content marketingu jest budowanie pozytywnego wizerunku oraz świadomości marki poprzez zachęcenie odbiorców do rozpowszechniania informacji na temat firmy, a w internecie podbijanie pozycji www w wyszukiwarce Google.

Copywriting – to pisanie tekstów do publikacji (foldery reklamowe, ulotki), sloganów reklamowych, spotów telewizyjnych i radiowych, a także na strony internetowe.

CPC – (cost per click, koszt kliknięcia) to współczynnik efektywności reklamy. Jest to stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę. Ustalanie modelu CPC wiąże się z pojęciem płatności za kliknięcie, czyli PPC (pay per click, płatność za kliknięcie).

CPL – (cost per lead) to koszt ponoszony przez reklamodawcę za jednego potencjalnego klienta.

CPM – (cost per mille, CPT, cost per thousand) to koszt dotarcia do tysiąca odbiorców. Obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowej, np. jeśli reklama jest sprzedawana z CPM 50 PLN, to koszt dotarcia do 1000 odbiorców (lub tysiąca odsłon) kosztuje 50 PLN.

CRM – (customer relationship management, zarządzanie relacjami z klientami) to zestaw procedur i narzędzi istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami.

CSR – (corporate social responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania swojej strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska.


D

Display – to reklama graficzna przygotowana na potrzeby internetu, np.: baner, billboard, box, pop-up.

Domena internetowa – to inaczej adres strony internetowej. Składa się z dwóch części: nazwy głównej oraz rozszerzenia. Nazwę główną zwykle tworzy nazwa firmy, natomiast rozszerzenie jest odgórnie ustalone i można je wybrać spośród możliwych propozycji np.: Polska – .pl, Rosja – .ru, Niemcy – .de, Unia Europejska – .eu.

Druk cyfrowy – stosuje się w przypadku niewielkich nakładów. Jego wysoki poziom jakości widoczny jest nie tylko w druku kolorowym, ale także w przypadku samego czarnego tekstu. Typowe zastosowania druku cyfrowego to np.: krótkie serie materiałów na konferencje, wizytówki, materiały reklamowe i biznesowe, raporty.

Druk offsetowy – to technika drukowania, w której farba drukarska przenoszona jest z formy drukowej (płyty metalowej pokrytej warstwą światłoczułą) na podłoże za pośrednictwem cylindra pokrytego warstwą gumy. Techniką offsetową drukuje się wielonakładowe jedno- i wielobarwne książki, czasopisma, plakaty, opakowania, itp.

Druk solwentowy – powstaje w ploterze atramentowym, w którym typowe atramenty na bazie wodnej są zastąpione pigmentowymi atramentami solwentowymi (na bazie rozpuszczalników organicznych). Praktyczne zastosowania druku solwentowego to wszelkie wydruki wielkoformatowe, które powinny być odporne na czynniki zewnętrzne w dłuższym czasie. Druk solwentowy stosuje się do produkcji banerów, siatek (mesh), flag czy folii do zewnętrznego oklejania, np. samochodów.


E

E-commerce – (handel elektroniczny, e-handel) to procedury wykorzystujące środki i urządzenia elektroniczne w celu zawarcia transakcji handlowej. Najbardziej popularną metodą e-commerce jest sprzedaż za pomocą sklepów internetowych czy portali aukcyjnych.

E-mail marketing – to forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca do komunikacji pocztę elektroniczną. Głównym celem e-mailingu jest budowanie lojalności konsumenckiej i zwiększenie sprzedaży. Ogół działań obejmuje tworzenie, rozbudowę i zarządzanie bazami adresów e-mail, przygotowywanie treści oraz kreacji wiadomości, a także wysyłka i obsługa informacji zwrotnych.

Event – (wydarzenie) to zaplanowane i zorganizowane pod kątem ściśle określonego celu zdarzenie lub impreza. Eventy można podzielić na różne kategorie, np. wg rodzaju (event kulturalny, rozrywkowy, sportowy, przygodowy), wg celu (event integracyjny, motywacyjny, edukacyjny, wizerunkowy) lub wg grupy docelowej (event dla dzieci, dla młodzieży, dla dorosłych, dedykowany).


F

FAQ – (frequently asked questions) są to najczęściej zadawane pytania.

Font – to inaczej czcionka, czyli krój pisma.

Format arkusza – to standardowy rozmiar arkusza papieru stosowany powszechnie w drukarniach i rysunku technicznym.

Najpopularniejsze formaty:

  • A6: 105 mm × 148 mm
  • A5: 148 mm × 210 mm
  • A4: 210 mm × 297 mm
  • A3: 297 mm × 420 mm
  • A2: 420 mm × 594 mm
  • A1: 594 mm × 841 mm
  • A0: 841 mm × 1189 mm
  • B2: 500 mm × 707 mm
  • B1: 707 mm × 1000 mm
  • DL: 99 mm × 210 mm

G

Google AdSense – to serwis reklamowy Google, wyświetlający na stronach www kontekstowe reklamy tekstowe, bannery oraz reklamy wideo.

Google AdWords – to system reklamowy Google pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google i na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense, sprzedawane w modelu CPC i CPM.

Google Analytics – to internetowe narzędzie firmy Google służące do analizy statystyk serwisów www. Usługa ta jest darmowa dla użytkowników, których witryny są odwiedzane miesięcznie nie więcej niż 5 milionów razy. Jeśli użytkownik korzysta z usługi Google AdWords może być zwolniony z opłat bez limitu odsłon witryny. Google Analytics instalowany jest na stronie www przez wklejenie fragmentu kodu JavaScript.

Google Search Console – (wcześniej Google Webmaster Tools) to darmowa platforma internetowa stworzona przez Google dla administratorów stron internetowych. Pozwala ona na sprawdzenie statusu indeksowania witryny przez wyszukiwarkę Google oraz zoptymalizowanie widoczności strony w internecie.


H

Hashtag – (#) to znak często pojawiający się w mediach społecznościowych. Postawiony bezpośrednio przed konkretnym wyrazem lub frazą, ułatwia grupowanie i wyszukiwanie wiadomości na dany temat.

Hosting – to udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwerowni, czyli określonej wielkości przestrzeni dla strony www, baz danych czy poczty elektronicznej.


I

Identyfikacja wizualna – (CI, corporate identity, visual identity) to podstawowe narzędzie służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji. Elementy systemu identyfikacji wizualnej: logotyp, kolorystyka, krój pisma, wygląd budynków i wystrój wnętrz, wygląd produktów i opakowań, styl materiałów reklamowych i promocyjnych itd.


K

Księga identyfikacji wizualnej – (corporateI identity manual, CI manual, corporate identity guide book, księga tożsamości) jest oficjalnym zbiorem projektów wchodzących w skład identyfikacji wizualnej, kompleksowo opisuje zasady ich tworzenia i wykorzystania.

Księga znaku – (brand book) to dokument standaryzujący logo, jego budowę i przykłady prawidłowego zastosowania.


L

Landing page – (strona docelowa, strona lądowania, strona produktowa) jest to pierwsza strona, na którą trafia odwiedzający pozyskany dzięki podejmowanych przez firmę działań. Strona docelowa może być stroną samodzielną, mikrostroną, a także elementem większej witryny.

Logo – to charakterystyczny znak graficzny w formie napisu, symbolu lub rysunku, identyfikujący firmę.

Logo w krzywych – to projekt graficzny logo zapisany w formacie wektorowym (cdr, ai, eps, pdf). W przeciwieństwie do plików w formacie rastrowym (gif, bmp, png, jpg, tiff), pliki wektorowe można dowolnie powiększać i pomniejszać bez utraty jako­ści.

Logotyp – to znak w formie tekstowej, zawierający nazwę firmy. Może być elementem, obok znaku graficznego, składającym się na logo.


M

Marketing partyzancki – (guerrilla marketing) to forma marketingu zbliżona do marketingu wirusowego, polegająca na promowaniu dóbr i usług za pomocą niekonwencjonalnych technik skierowanych do konkretnej grupy docelowej. Są to działania kreatywne, maksymalnie przykuwające uwagę przy wykorzystaniu minimalnych nakładów finansowych, np. napisy sprayem na murach czy chodnikach, naklejki w komunikacji miejskiej.

Marketing wirusowy – (viral marketing, reklama wirusowa) polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów.

Media społecznościowe – (social media) to określenie odnoszące się do ogólnie pojętego korzystania z internetowych i mobilnych technologii, służących do komunikowania się i przekazywania informacji. Technologie mediów społecznościowych przybierają różne formy, np.: blogów, sieci biznesowych, biznesowych sieci społecznościowych, forów dyskusyjnych, portali umożliwiających udostępnianie zdjęć, portali społecznościowych, portali umożliwiających udostępnianie video i muzyki. Najpopularniejsze media społecznościowe to Facebook, YouTube, Twitter, G+ czy Instagram.


N

Naming – (nazewnictwo) to inaczej tworzenie nazw firm, usług czy produktów.


P

Pantone – (Pantone Matching System, PMS) to skala kolorów opracowana przez amerykańską firmę Pantone inc. Kolory Pantone oznaczane są numerami z oznaczeniami dodatkowymi, np. fluorescencja lub połysk. Podstawowa skala opisuje 1761 kolorów, które powstają poprzez zmieszanie 18 pigmentów. Kolory Pantone nie są odwzorowaniem kolorów CMYK i RGB, dlatego to, co widzimy na monitorze, nie będzie wiernie odwzorowane na materiałach drukowanych.

Ploter – (plotter) to komputerowe urządzenie peryferyjne, służące do pracy z dużymi płaskimi powierzchniami, mogące nanosić obrazy, wycinać wzory, grawerować itp. Plotery są również używane do kreślenia map.

Podcast – (podcasting, podkasting, podkast) to forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, najczęściej w postaci regularnych odcinków, z zastosowaniem technologii RSS.

PPC – (pay per click, płatność za kliknięcie) to rodzaj reklamy internetowej, która jest rozliczana za kliknięcie w link lub baner, a nie za jego wyświetlenie.

PR – (public relations, relacje publiczne, kontakty z otoczeniem) to kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem działań public relations jest dbałość o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej osoby lub firmy.

Product placement – (plasowanie produktu, lokowanie produktu) to niebezpośrednia reklama produktów, usług lub marek, która polega na ich ekspozycji w mediach w określonych kontekstach. Często występuje w serialach, filmach, programach rozrywkowych oraz różnego rodzaju eventach, np. sportowych.

Proof drukarski – (próba kolorów) to kolorowy, specjalnie wykonany wydruk, będący dla drukarza maksymalnie zbliżonym obrazem tego, co powinien osiągnąć na maszynie drukarskiej pod względem wierności barw. Służy jako wzorzec do odpowiedniego ustawienia maszyny drukarskiej.


R

Rebranding – to proces zmiany postrzegania marki poprzez zmianę elementów jej komunikacji, który najczęściej wiąże się ze zmianą nazwy przedsiębiorstwa lub produktu, wizerunku i logo. Najczęściej spowodowany jest ważnymi zmianami w firmie lub chęcią odświeżenia przestarzałego wizerunku firmy.

Remarketing – to rodzaj kampanii Google AdWords, wykorzystywanej w celu powtórzenia przekazu reklamowego użytkownikom, którzy odwiedzili stronę firmy. Zasada działania jest następująca: użytkownik wchodzi na stronę internetową, Google umieszcza plik cookies w przeglądarce, informując, że dana osoba odwiedziła stronę internetową, Użytkownik opuszcza witrynę i przegląda strony będące w sieci reklamowej AdSense, plik cookies uruchamia wyświetlanie reklam w sieci reklamowej, użytkownik ponownie wraca na stronę.

RGB – należy do jednego z modeli przestrzeni barw, który jest złożony z trzech kolorów: czerwonego (RED), zielonego (GREEN) i niebieskiego (BLUE). Z połączenia barw RGB w dowolnych kombinacjach otrzymuje się szeroki zakres barw pochodnych. RGB jest wykorzystywany w urządzeniach analizujących obraz (np. aparaty cyfrowe, skanery) oraz w urządzeniach wyświetlających obraz (np. telewizory, monitory komputerowe).

RSS – to umowna rodzina języków znacznikowych służąca do przesyłania nagłówków wiadomości z wybranych przez użytkownika stron. Aby skorzystać z tej usługi wystarczy dodać stronę obsługującą system RSS do czytnika kanałów, który bardzo często zamieszczany jest w programach pocztowych.

RWD – (responsive web design, responsywna strona internetowa) to technika projektowania strony www, tak aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna urządzenia, na którym jest wyświetlany np. przeglądarki, smartfonów czy tabletów. Strona tworzona w takiej technice jest uniwersalna i wyświetla się dobrze zarówno na dużych ekranach, jak i na smartfonach czy tabletach.


S

SEM – (search engine marketing, marketing w wyszukiwarkach) to ogół działań promocyjnych (kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW), które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w naturalnych i płatnych wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa / frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w zapytaniu do wyszukiwarki.

SEO – (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, pozycjonowanie) to procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Proces pozycjonowania jest elementem marketingu internetowego.

Serwer – to urządzenie lub program świadczący usługi na rzecz innych programów, zazwyczaj korzystających z innych komputerów połączonych w sieć.

Sponsoring – jest narzędziem public relations oraz jedną z najszybciej rozwijających się form promocji. Jego istotą są skojarzenia, dzięki którym pozytywny obraz sponsorowanego jest utożsamiany ze sponsorem. Znak sponsora najczęściej towarzyszy imprezom sponsorowanych instytucji. Ważnym argumentem przemawiającym za stosowaniem sponsoringu jest również zwiększające się zainteresowanie masową rozrywką oraz wzrost świadomości społecznej.

Strona mobilna – to dodatkowa strona internetowa, która jest przygotowana specjalnie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych (smartfony, tablety) połączonych z internetem za pomocą własnych protokołów bezprzewodowych. Strony mobilne są zazwyczaj uzupełnieniem tradycyjnych stron internetowych, ale działają pod tym samym adresem www.

Subdomena – to adres internetowy, który przynależy do domeny głównej. W naszym przypadku wyglądałoby to tak: subdomena.dobraagencjamarketingowa.pl.

SWOT – (strenghts, weaknesses, opportunities, threats) to podstawowe narzędzie analityczne w marketingu. Służy do porządkowania informacji poprzez określenie mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń.

Słowa kluczowe – (keyword) to hasła lub całe frazy, które są pomocne przy wyszukiwaniu informacji, a jednocześnie pozycjonują stronę www. Są to słowa najczęściej używane przez internautów przy szukaniu treści w Google.


T

Target – (target group, grupa docelowa) to grupa odbiorców, do której skierowany jest komunikat, reklama lub produkt. Tradycyjnym sposobem definiowania grupy docelowej jest wybór osób spełniających określone kryteria społeczno-demograficzne, np.: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, liczba dzieci, dochód oraz psychograficzne, np.: zainteresowania, zachowania czy styl życia.


V

Vodcast – (ang. Video-On-Demand broadCAST, videocast, vidcast, vcast, videopost, vpost) to technologia transmisji nagrań wideo w postaci plików dostępnych w internecie i katalogowanych w technologii RSS. Vodcasty stanowią więc formę telewizji internetowej.


W

Wideoblog – (ang. videoblog, vlog lub vog) to rodzaj bloga internetowego, którego zasadniczą treść stanowią pliki filmowe (VODcast) publikowane przez autora (vlogera) w kolejności chronologicznej. Vlogerzy publikują swoje filmy głównie w popularnym serwisie YouTube.

WWW – (world wide web, web, ogólnoświatowa sieć, światowa rozległa sieć internetowa) to hipertekstowy, multimedialny, internetowy system informacyjny. WWW jest usługą internetową, która często bywa błędnie utożsamiana z internetem. Internet to globalny system połączonych ze sobą sieci komputerowych. WWW jest natomiast zbiorem powiązanych ze sobą zasobów i dokumentów, połączonych hiperłączami i URL-ami. WWW jest więc aplikacją – jedną z wielu usług – działających w internecie. Przeglądanie stron internetowych WWW rozpoczyna się od wpisania adresu strony w przeglądarce internetowej lub poprzez podanie linka do tej strony. Następnie przeglądarka wysyła do serwera WWW, na którym zlokalizowana jest strona, szereg niewidocznych zapytań, a później pobiera zawartość danej strony i wyświetla ją na ekranie monitora.

Wykrojnik – to stosowane w poligrafii, w masowej produkcji, narzędzie do wycinania określonego kształtu. Urządzenie to za pomocą trwale umocowanych ostrzy jednym uderzeniem wycina z arkusza wzór, np. teczkę.